مهار رسمی غریزه - تَرَنّم عفاف
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.با کلیک بر روی +1 وب ما را در گوگل محبوب کنید

منو وبلاگ
رتبه وبلاگ
دوستان من
*


مهار رسمی غریزه                                                    


حفظ عفت و مصونیت از گناه

در اثر ازدواج، غریزه جنسى که یکى از غرایز نیرومند انسانى است در مسیر طبیعى خود قرار مى‏گیرد و انسان از انحراف و گناه مصون مى‏ماند. این غریزه اگر درست هدایت شد و در مسیر واقعى و طبیعى قرار گرفت نه تنها زیان بخش نیست، بلکه فواید فراوانى هم دارد. ولى اگر وسیله مشروع برایش فراهم نشد ممکن است انسان را از مسیر طبیعى خارج سازد و به گناه و انحراف آلوده سازد، و تنها وسیله طبیعى و مشروع ارضاى این غریزه،ازدواج و تشکیل خانواده است.

در صورتى که انسان ازدواج کرده باشد و وسیله مشروع ارضاى غریزه جنسى را در اختیار داشته باشد، بعد از آن با نیروى ایمان مى‏تواند عفت خویش را نگه دارد. اما براى کسى که ازدواج نکرده، تسلط بر نفس و کنترل غریزه جنسى بسیار دشوار است. بنابراین، ازدواج را مى‏توان عاملِ مهم حفظ دین معرفى کرد،دراحادیث به این مطلب اشاره شده است.

رسول خدا می فرمایند: «هر کس ازدواج کرد نصف دینش را حفظ کرده است.(1)

ـ «هرکس که مى‏خواهد پاک و پاکیزه خدا را ملاقات نماید باید ازدواج کند.(2)

-اى گروه جوانان هر یک از شما که مى‏تواند ازدواج کند، در این باره اقدام نماید،زیرا به وسیله ازدواج مى‏توان چشم و دامن را از گناه بازداشت و هرکس که توانایى ازدواج را ندارد روزه بگیرد، زیرا روزه از شهوت مى‏کاهد.(3)

ـ «هرکس که در آغاز جوانى ازدواج کند شیطانى که مأمور اوست فریاد مى‏زند:واویلا! دو ثلث دینش را از دست بردِ من حفظ کرد و در ثلث دیگر نیز تقوا را رعایت کند.(4)

 

تولید و تکثیر نسل

یکى از ثمرات بزرگ ازدواج، وجود فرزند و تولید و ابقاى نسل آدمى است. تولید وتکثیر نسل را نباید کوچک و بى‏اهمیت شمرد، زیرا هدف آفرینش جهان، وجود انسان وپرورش و تکامل اوست. تولید و پرورش انسان‏هاى خداپرست و موحّد و نیکوکار و صالح،مطلوب خداى جهان آفرین است. از دیدگاه اسلام وجود فرزند صالح، براى پدر و مادر عملِ صالح محسوب مى ‏شود که در سعادت دنیا و آخرت آنها م?ثر خواهد بود. وجود فرزند، پدر ومادر را دل‏گرم و هدف‏دار مى‏کند و به زندگى صفا و حرکت و رونق مى‏دهد. وجود فرزند یکى از ثمرات ازدواج است، از همین‏رو، تولید و تکثیر نسل در احادیث یکى از اهداف ازدواج یاد شده است. هر چند این روزها افراد به دلیل مشغله ممکن است،در فرزند آوری تعلل کنند و یا تنها یک فرزند بیاورنداما این فرهنگ اشتباه نمی تواند ارزش چنین امر مقدسی را کم کند زیرا همه ی انسانها دوست دارند پدر یا مادر شدن را تجربه کنند.و با تولد فرزند بخشی از وجود آدمی نمایان می شود که تا دیروز پنهان بود. لذت زیبای داشتن یک خانواده با حضور فرزندانی که تربیت صحیح آنها فکر وذکر زن و شوهر می شود، وصف نشدنی خواهد بود.

 

پی نوشت ها :

1-وسایل الشیعه، ص 5: «من تزوّج احرز نصف دینه».

2 - همان، ص 6: «من احبّ ان یلقى اللّه طاهراً مطهّراً فلیلقه بزوجة».

3- مستدرک الوسائل، ج 2، ص 531: «یا معشر الشباب من استطاع منکم الباه فلیتزوج

فانّه اغضّ للبصر و احسن للفرج و من لم یستطع فلیصم فانّ الصوم له وجاء».

4- همان، ص 530: «ما من شابّ تزوّج فى حداثة سنّه الاّ عجّ شیطانه، یقول یا

ویلاه! عصم هذا منّى ثلثى دینه فلیتّقِ اللّه فى الثلث الباقى».

منبع : کتاب جوان و همسر گزینی آیت الله امینی




برچسب‌ها: یادداشت ها،
| پنج شنبه 91/8/11 | | 5:8 عصر | | دنیای من |
درباره وب


ترنم عفاف 

 

سلام بر تمامی برادران و خواهران ارزشی ام. از اینکه لطف نمودید و از وبلاگ من دیدن فرمودید بسیاراز شما سپاسگزارم . التماس دعا


مکان تبلیغات شما




کلام شهیدان

پیامک حجاب

سایر امکانات


Review http://sabooyeteshneh.parsiblog.com/ on alexa.com

آمار وبلاگ

بازدید امروز : 69
بازدید دیروز : 55
کل بازدید : 222152
کل یادداشتها ها : 113




سایتهای برتر ایرانی
 تحلیل آمار سایت و وبلاگ