ناگفته ای از فیلتر گوگل - تَرَنّم عفاف
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.با کلیک بر روی +1 وب ما را در گوگل محبوب کنید

منو وبلاگ
رتبه وبلاگ
دوستان من
*


ناگفته ای از فیلتر گوگل                                                    

صنعت ارتباطات، صنعت فوق مدرن زندگی امروز است. این صنعت هر روز بر گستردگی اش افزوده می شود و بیش از گذشته با زندگی روزمره افراد آمیخته می شود. به گونه ای که اغلب افراد با بهره گیری از ابزار ارتباطی و اطلاعاتی، زندگی روزانه خود را می گذرانند و در صورت عدم استفاده از این ابزار، با مشکلاتی مواجه می شوند.

گوگل-جیمیل

همین امر موجب شده است تا فناوری ارتباطی در ابزاری همچون رایانه و اینترنت ، از نقش و جایگاهی ویژه در میان تمامی افراد دنیا برخوردار باشد. شاید همین مسئله موجب می شود تا وقوع حوادثی در سطح جهانی، به سرعت بر فضای مجازی اثر گذارد و به عنوان اهرم یا وسیله ای برای اعلام اعتراض و خشم، به کار گرفته شود.

سخن از تحریم و فیلتر است. این مطلب را با اشاره به تازه ترین اتفاقی که در سطح جهانی رخ داده است، بررسی می کنیم.

گوگل و توهین به مقدسات

در پی انتشار فیلم توهین آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم(صل الله علیه و آله) حجم وسیعی از اعتراضات مسلمانان از سرتاسر دنیا بلند شد، اما این اعتراضات بر مدیران شرکت گوگل، کارساز نشد و آنها از نمایش این فیلم برای احترام به بیش از یک میلیارد مسلمان در سرتاسر دنیا، خودداری نکردند و این اقدام را به نام آزادی اندیشه معرفی کردند و ادامه دادند.

به دنبال این اتفاق، مسلمانان در اقدامی نمادین و ارزشمند تصمیم گرفتند تا به مدت دو روز از استفاده از این سرویس های ارتباطی دست بکشند و به این صورت مراتب اعتراض خود را نشان دهند.

این کاربران می‌گویند که هدف از این اقدام، نشان دادن اعتراض مسلمانان و همچنین وارد آوردن شوک اقتصادی و افت سهام شرکت گوگل است. با توجه به استقبال بسیار زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی انتظار می رفت که نتیجه مثبتی را به دنبال داشته باشد.

اکنون عرصه ارتباطات عرصه ای مهم برای قدرت نمایی و ارائه جهان بینی های مختلف است. هر کس در این عرصه متفکرانه تر عمل کند و البته از پشتوانه اقتصادی مناسبی هم بر خوردار باشد، می تواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند

اخبار و آمار دقیقی در رابطه با نتایج این اقدام در دست نیست و قصد ما در این نوشتار اشاره به این مطلب است که به واقع در چنین شرایطی، بهترین و سازنده ترین اقدام چه می تواند باشد؟

تقریبا اغلب ارکان زندگی فردی و اجتماعی ساکنین کره زمین بر ارکان ارتباطاتی بنا شده است. برای بسیاری از افراد، چرخه کاری و تجاری شان به واسطه استفاده از فضای مجازی و اینترنت، حرکت می کند. بسیاری از دانشجویان و حتی دانش آموزان برای یافتن مطالب علمی و آموزشی، ناگریز به استفاده از موتورهای جستجوگر هستند. در سطح بالاتر، پژوهشگران و اساتید دانشگاه هم برای جمع اوری و به روز کردن اطلاعات علمی خود، باید به موتورهای جستجوگر و بانگ اطلاعات اینترنتی دسترسی داشته باشند. به غیر از این موارد، اقتضای زندگی امروز به گونه ای شده است که افراد عادی هم برای انجام امور روزانه خود باید به فضای مجازی مراجعه داشته باشند.


گوگل-جیمیل

حال با توجه به رابطه متقابلی که میان مردم و تکنولوژی ارتباطاتی وجود دارد، آیا تحریم سایتی همچون گوگل می تواند اقدامی موثر و کارساز باشد؟

برای پاسخ به این سوال باید چند نکته را در نظر گرفت. به طور کلی این اقدام، نمایشی از خشم و ناراحتی مسلمانان را به دنیا نشان داد. حتی اگر اکثر مسلمانان هم موفق نشده باشند که دو روز از گوگل دست بکشند، اما انتشار این خبر، به لحاظ رسانه ای، اتفاقی خوش یمن و مبارک شمرده می شود. اما نکته دیگری که باید به ان توجه کرد این است که وقتی سایتی همچون گوگل به بزرگترین و قوی ترین موتور جستجوی اینترنتی در دنیا تبدیل می شود، و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد، نمی توان انتظار داشت که در چنین شرایطی، همگان اتحادی همه جانبه را حفظ کنند و مثلا دو روز، سراغی از این سایت نگیرند و لطمه ای هم به روند کار و فعالیت شان وارد نشود.

مشکل همان چیزی است که بارها به ان اشاره شده است. اینکه چرا مسلمانان که جمعیت کثیری در دنیا را تشکیل می دهند، به ساخت سایتی قوی برای جستجوهای اینترنتی نمی پردازند؟ سایتی که بتواند در چنین شرایطی نیازهای آنها را مرتفع سازد. می توان این مسئله را به کشور خودمان هم نسبت داد. اما مسلما اینکه هر کشوری بخواهد به تنهایی به ایجاد موتور جستجوگری در حد گوگل بپردازد، تقریبا امری دور از واقعیت است. اما اینکه برای مسلمانان دنیا چنین فرصتی وجود داشته باشد، غیرممکن و دست نیافتنی نیست. قطعا با داشتن چنین امکانی، نیاز کمتری برای بهره گیری از گوگل احساس می شود. به طور کلی مقصود این است که در دنیای پیشرفته ارتباطات، باید زیرکانه و با برنامه ریزی عمل کرد.

مشکل همان چیزی است که بارها به آن اشاره شده است. اینکه چرا مسلمانان که جمعیت کثیری در دنیا را تشکیل می دهند، به ساخت سایتی قوی برای جستجوهای اینترنتی نمی پردازند؟

 اکنون عرصه ارتباطات عرصه ای مهم برای قدرت نمایی و ارائه جهان بینی های مختلف است. هر کس در این عرصه متفکرانه تر عمل کند و البته از پشتوانه اقتصادی مناسبی هم بر خوردار باشد، می تواند به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

گوگل-جیمیل

مسلما اگر روزی فرا رسد که مسلمانان چنین قدرتی پیدا کنند، همین امر می تواند برای همان دسته از افراد که توهین به ادیان را مجاز می شمارند، غیرقابل تحمل و سخت باشد. آنچه موجب می شود تا گردانندگان سایتی همچون گوگل با وقاحت به چنین اقداماتی دست بزنند می تواند ناشی از قدرت نمایی های منحصر به فرد آنها باشد. چرا که آنها خوب می دانند که با حمایت صهیونیست و سرمایه داری، قادرند تا در عرصه ارتباطات، قدرت نمایی کنند و سایرین را از این میدان به در کنند.

اتحاد در هر زمینه ای می تواند وسیله کارساز و موثر باشد. در شرایط امروز که مسلمان، هر از چند گاهی مورد آماج توهین ها قرار می گیرند شاید بهترین راه این باشد که خودشان به یکدیگر احترام بیشتری گذارند و با اتحادشان از عقاید و ارزش های دینی خود دفاع کنند.



| شنبه 91/7/15 | | 12:0 صبح | | دنیای من |
درباره وب


ترنم عفاف 

 

سلام بر تمامی برادران و خواهران ارزشی ام. از اینکه لطف نمودید و از وبلاگ من دیدن فرمودید بسیاراز شما سپاسگزارم . التماس دعا


مکان تبلیغات شما




کلام شهیدان

پیامک حجاب

سایر امکانات


Review http://sabooyeteshneh.parsiblog.com/ on alexa.com

آمار وبلاگ

بازدید امروز : 45
بازدید دیروز : 43
کل بازدید : 222018
کل یادداشتها ها : 113




سایتهای برتر ایرانی
 تحلیل آمار سایت و وبلاگ