نگاهی به تاثیر نهضت عاشورا بر بیداری اسلامی - تَرَنّم عفاف
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.با کلیک بر روی +1 وب ما را در گوگل محبوب کنید

منو وبلاگ
رتبه وبلاگ
دوستان من
*


نگاهی به تاثیر نهضت عاشورا بر بیداری اسلامی                                                    

 

این شب ها لالایی مادران تونسی برای کودکانشان زمزمه ماتم طفل حسین است و فریاد نوجوانان لیبی و یمن ندای هل من مبارز قاسم(ع).

کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا؛  پرچم های به اهتزاز درآمده یا حسین(ع) و فریادهای هل من ناصر ینصرنی اهالی خاورمیانه از مصیبتی می گوید که سال ها برسرشان آمده و دیگر توان سکوت در مقابل ظلم و جور حاکمان را ندارند. این شب ها لالایی مادران تونسی برای کودکانشان زمزمه ماتم طفل حسین است و فریاد نوجوانان لیبی و یمن ندای هل من مبارز قاسم(ع).

این روزها جوانان مصری جامه علی اکبر به تن می کنند و زنان بحرینی و عربستانی فریاد واحسینا سرمی دهند و با زینب هم زبان می شوند؛ زن و مرد و پیر و جوان همه حسینی شده اند،همه با الهام از نهضت سید الشهدا(ع) ایستاده اند. همچنان که 72 تن در مقابل یزیدیان ایستادند و به شهادت رسیدند تا پیروز میدان حق علیه باطل باشند.

نهضت عاشورا برگرفته از جنگ بدر و صفین و همه آموزه هایی است که در صدر اسلام رخ داد و به عنوان میراثی جاودان به نواده رسول خدا(ص) رسید؛ میراثی از آزادگی، آزادی خواهی و شهادت طلبی و دلاوری برای تسلیم نشدن در مقابل ظلم و جور مستکبران و ظالمان.

این آموزه ها نهضت عاشورا را در بعدی وسیع تر رقم زد آنچنان که سرآغازی برای انقلاب های دیگر شد و فداکاری ها، رشادت ها، گذشت از جان و مال و فرزند را برای زنده نگاه داشتن اسلام و احکام معنوی آن به بشر آموخت.

این نهضت که بعدها نهضت های دیگری را مثل اقدام گاندی در هند و نهضت امام خمینی در ایران و دیگر قیام های مردمی علیه ظلم و جور حاکمان در دیگر مناطق دنیا رقم زد با گذشت قرن ها هنوز زنده است و منابر و مناسک آن در حکم مدرسه ای برای تربیت و آموزش آزادگی به شمار می رود همچنان که با گذشت سال ها هنوز قیام عاشورا نهضت عمل به آموزه های اسلامی را زنده نگاه داشته و جهاد علیه ظلم را به صورت عملی به اجرا درمی آورد.

علی بروغنی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این رابطه می گوید: نهضت عاشورا و شهادت امام و یاران ایشان در بدو امر و در ظاهر آموزگاری برای قیام های زید ومختار به منظور خون خواهی بود اما در باطن برای حفظ موجودیت جهاد علیه ظالمان و قدرت طلبان رخ داد و آنچنان این تحول عظیم هواخواهانی یافت که امروز به عنوان یک نیروی قابل محاسبه توسط دولت های غربی عنوان می شود.

وی در گفت و گو با گزارشگر کیهان معتقد است: دوستداران نهضت عاشورا را امروز در هر قوم و مذهبی می توان یافت و دشمنان آن را از میان زورمداران و دول غربی به آسانی می توان تشخیص داد.

این نماینده مجلس تاکید می کند که طی چند ماهه اخیر با وجود تحولات شگرف در خاورمیانه به جرات می توانیم بگوییم که متاثر از نهضت عاشورا این اتفاق رخ داده به طوری که حتی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران بسیاری از دانشمندان و کارشناسان غربی به قدرت نهضت عاشورا بر پیروزی این قیام ملت ایران اذعان داشتند و از همان روزهای آغازین سعی کردند محافلی برای جلوگیری از قدرتمندتر شدن آن تشکیل دهند.

قدرتی عظیم تر از پیش بینی ها

هم اکنون نیز در نشست های علمی اندیشمندان و سیاستمداران و حتی در سطح مذاکرات و گفتگوهای رسمی دولتمردان بزرگ جهان، سخن از چالش هایی است که انقلاب اسلامی متاثر از قیام حضرت سید الشهدا(ع) در عرصه گفتمان ها و معادلات سیاسی و فرهنگی پدید آورده است .

نمونه آن پیدایش و گسترش احزاب اسلامگرا در اکثر کشورهای اسلامی، تحولات پدید آمده در منطقه استراتژیک خاورمیانه است و اینکه بحث تمدن آتی اسلام در معادلات سیاسی و فرهنگی جهان به گفتمان روز مجامع فرهنگی و سیاسی تبدیل شده است.

همان طور که پروفسور حمید مولانا در این رابطه می گوید: به عقیده من هیچ صدایی در قرن بیستم مثل صدای امام راحل جهان را به لرزه در نیاورد و طلسم سکوت را در مقابل طاغوت و ظلم نشکست، که اگر این طلسم نشکسته بود امروز شوروی زنده بود.

و یا اظهارات فرانسیس فوکویاما تئوریسین مشهور پنتاگون که او نیز مانند دیگر نظریه پردازان غربی لب به اعتراف گشود و انقلاب اسلامی ایران را نجات از بحران معنویت عنوان کرد.

وی می گوید: «مردمی که روی این خاک «ایران» زندگی می کنند در جست وجوی چیزی هستند که ما غربی ها امکان آن را پس از رنسانس و بحران بزرگ معنویت از دست داده ایم و آن معنویت سیاسی است. مسلمانان توسط دو بال قرمز و سبز بر جهان غالب می شوند. بال قرمز مظهر و نماد اعتقاد مسلمانان به ویژه شیعیان به قیام کربلا است و بال سبز اعتقاد آنها به عصر آخرالزمانی و منجی عالم بشریت(عج) است.»

فوکویاما البته برای جلوگیری از پیشرفت اسلام سیاسی که مطرح کرده است معتقد است که جوانان را می بایست از ورود به جنبه های فرهنگی و سیاسی کربلایی دور کرد.

همان طور که علی بروغنی پدید آورنده نهضت ها و بیداری اسلامی را عاشورا می داند و تاکید می کند: نهضت عاشورا جریانی را به وجود آورد که امروز در ادامه آن پیروزی انقلاب اسلامی، نهضت ها و بیداری اسلامی را شاهد هستیم.

وی در ادامه به خبرنگار سرویس گزارش کیهان می گوید: جرقه آزادی خواهی ملت ها در دنیا زده شده و حرکت هایی نیز در کشورهای آمریکایی و اروپایی شاهد هستیم. همه این اتفاقات ثمره تعالیم دینی ادیان الهی به ویژه اسلام، حرکت ائمه شیعه(ع) و امام حسین(ع) است و به امید حق این جریان پوینده به حکومت حضرت مهدی(عج) متصل خواهد شد.

وی ادامه می دهد: این ایام روح حماسی را در مردم می دمد و جوانان آزادی خواهی و آزادگی را پای همین منابر می آموزند به همین علت دشمنان از مراسم و مناسک ایام محرم وحشت دارند. چرا که نفرت مردم نسبت به آمریکا و صهیونیسم در همین مجالس نهادینه می شود.

این نماینده مجلس همچنین عقیده دارد: قیام سیدالشهدا(ع) برای برچیدن بساط ظلم و فساد و فحشا بود از این رو قیام ملت های تونس، مصر، لیبی و اردن یمن و بحرین هم در اصل برای مبارزه با یزیدیان زمان رخ داد.

آزادی خواهی فراگیر شد

اما به راستی نهضت عاشورا دارای چه قدرتی است که می تواند روحیه آزادگی و آزادی خواهی را در ملت ها بدمد و از کشوری به کشور دیگر منتقل و از نسلی به نسل دیگر ارث برسد و همچنان روح حماسی خود را حفظ کند؟

مجید صفاتاج تحلیلگر مسائل خاورمیانه می گوید: تاثیر نهضت عاشورا و قیام سید الشهدا(ع) الگوی ملت های مسلمان خاورمیانه برای مبارزه با حکومت های ظالم و مستبد و پیروزی بر آنها شد.

وی معتقد است: امام خمینی (ره) در مقام بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران از ابتدای شروع نهضت انقلاب تاکید بر یک عامل داشتند و آن عامل از جمله علت های اصلی پیروزی ملت بر رژیم شاه و هم پیمانانش بود که همچنان مورد اعتراف نظریه پردازان غربی است؛ و آن عشق به امام حسین(ع) و اهل بیت همچنین ایجاد روحیه شهادت طلبانه بین مردم بود.

این کارشناس سیاسی معتقد است: حتی صاحبنظران غربی هم تصریح می کنند که انقلاب ایران برگرفته از انقلاب عظیم عاشورا است همان طور که امروز همه بر این عقیده اند که بیداری اسلامی نتیجه آزادی خواهی ناشی از قیام عاشوراییان است. از جمله مایکل براون که در کتاب خود نوشته است: «با تعدادی از کارشناسان دستگاه جاسوسی انگلیس به بررسی عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداختیم و بعد از ماه ها مذاکره و بررسی به این نتیجه رسیدیم که به غیر از بی کفایتی شاه دو عامل در پیروزی انقلاب اسلامی ایران دخیل بوده است. اول خون امام حسین (ع) نوه پیامبر اسلام(ص) و دوم نقش روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود. بنابراین به جای سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن سیاست تفرقه بینداز و نابود کن را باید لحاظ کرد از این رو 900 میلیون دلار در همان زمان برای مبارزه اختصاص دادیم.»

این اعترافات البته از سوی دیگر صاحبنظران غربی هم مطرح شده است.

حسین(ع) محور تحولات آزادی خواهانه

البته برخی از صاحبنظران نیز به سیر تاریخی تحولات آزادی خواهانه اشاره می کنند.

از جمله حجت الاسلام و المسلمین حمید نگارش استاد حوزه و دانشگاه که در این زمینه معتقد است: موضوعی که باید توجه کنیم هجرت پیامبر(ص) است که با هجرت خودشان پایه اسلام را با شیوه خود استوار کرده و تحکیم بخشیدند و با این حرکت بنای اسلام پایه ریزی شد. این حرکت رسول الله (ص) در نوع خود و در آن زمان نوعی قیام بود. از این رو حرکت امام حسین (ع) برگرفته از هجرت بود و سبب شد بنای اسلام بار دیگر حفظ و ابقا شود.

وی به تعبیر پیامبر(ص) در مورد امام حسین(ع) اشاره دارد و می گوید: پیامبر، اسلام را حادث کردند و ابقای آن با حرکت حسین(ع) بود و به همین خاطر است که گفته می شود محمدی الحدوث و حسینی البقا. بقای اسلام هم به علت ظرفیت هایی مثل حماسه ها و احساس ها و رشادت ها برای حفظ حرکت مقدس رسول الله(ص) بود. این نشان می دهد که چقدر حرکت ایشان مهم بوده است. حتی رسول خدا در حدیثی می فرمایند که حسین از من است و من از حسین. یعنی آن اتفاقی که باعث شد اسلام باقی بماند حرکت سیدالشهدا(ع) است.

این مولف همچنین اظهار می دارد: در راستای شاخص های آزادگی و آزادی خواهی متاثر از قیام عاشورا بود که بیداری اسلامی در ابعاد جغرافیای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی شکل گرفت.

نگارش تاکید می کند: خاورمیانه منطقه حساسی است و در طول مبارزاتشان دیده ایم که رنگ و بوی اسلامی به قیام هایشان داده اند. نماز برپا می دارند و شعارشان اسلام و آموزه های اسلامی و دینی است. وقتی تامل می کنیم می بینیم همه این حرکت ها در طول حرکت رسول الله است و اگر یاران رسول الله با هجرت بنای اسلام را قوی تر کردند همان فداکاری ها در یاران امام حسین(ع) ظهور یافت و سپس به ملت ایران و امروز در مردم خاورمیانه می توان دید.

البته به اعتقاد حجت الاسلام و المسلمین نگارش، پیامبر(ص) این موضوع را پیش بینی کرده بودند که روزی می رسد همه مردم منطقه طبق آموزه های دینی حرکت می کنند که در این میان نمی توان شاخص هایی مثل توجه به خدا و تهذیب آموزه های دینی را در نهضت عاشورا و هم انقلاب اسلامی ایران و نیز حوادث امروز فراموش کرد.

رمز جاودانگی عاشورا

عاشورا رمز و رازی دارد که اگر رمز جاودانگی آن را مردم تحت ظلم جهانی دریابند بدون شک همه ملت های در بند استکبار را نجات خواهد داد.

حجت الاسلام و المسلمین نگارش ادامه می دهد: با اینکه از قیام عاشورا قرن ها می گذرد اما این حادثه جاودانه مانده است به طور مثال می توانیم به بیداری اسلامی در خاورمیانه اشاره کنیم که حتی کسانی که تحت خفقان ده ها ساله وهابیون بودند مثل مردم عربستان هفته پیش با پرچم یا حسین به خیابان ها ریخته و علیه آل سعود شعار دادند.

وی ضمن اشاره به قیام مردم آمریکا در تظاهرات علیه وال استریت معتقد است: قیام مردمی علیه جنبش وال استریت تا نهضت مردم کشورهای عربی را باید الهام گرفته از محرم که ماه بیداری و قیام است دانست و امیدواریم همان طور که انقلاب اسلامی ایران دارای رهبری واحد بود این جنبش ها هم به یک رهبر واحد و حسینی برسند چرا که رمز موفقیت این قیام ها در داشتن رهبری واحد و اسلام شناس است.

وی البته وظیفه هیات های عزاداری حسینی را ترسیم نقشه راه آزادی برای دیگر جوامع مظلوم می داند تا زودتر به آزادی واقعی دست یابند.

علی بروغنی نماینده مجلس نیز وجه مشترک این انقلاب ها را در طول تاریخ نفی شرک و نفی استبداد می داند و معتقد است: هدف تشکیل حکومت اسلامی بوده و هست و تنها از طریق تشکیل حکومت صالح می توان امر به معروف و نهی از منکر داشت. امام حسین (ع) قیام کردند تا به گفته خود آن حضرت امر به معروف و نهی از منکر اجرا شود در حالی که با وجود حکومت فاسد یزید به هیچ وجه امکان حفظ اسلام و احکام و آموزه های آن در جامعه وجود نداشت و اسلام در خطر بود.



| دوشنبه 90/10/26 | | 11:39 عصر | | دنیای من |
درباره وب


ترنم عفاف 

 

سلام بر تمامی برادران و خواهران ارزشی ام. از اینکه لطف نمودید و از وبلاگ من دیدن فرمودید بسیاراز شما سپاسگزارم . التماس دعا


مکان تبلیغات شما




کلام شهیدان

پیامک حجاب

سایر امکانات


Review http://sabooyeteshneh.parsiblog.com/ on alexa.com

آمار وبلاگ

بازدید امروز : 25
بازدید دیروز : 47
کل بازدید : 221736
کل یادداشتها ها : 113




سایتهای برتر ایرانی
 تحلیل آمار سایت و وبلاگ