جاهلیت مدرن - تَرَنّم عفاف
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
.با کلیک بر روی +1 وب ما را در گوگل محبوب کنید

منو وبلاگ
رتبه وبلاگ
دوستان من
*


جاهلیت مدرن                                                    
ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید تقوی پیشه کنید،به گونه ‏ای هوس‏ انگیز سخن نگوئید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگوئید و در خانه‏ های خود بمانید و همچون جاهلیت اوُلی ظاهرنشوید...
بدحجاب, روابط زنان و مردان, روابط اجتماعی زنان

خداوند در سوره احزاب آیه 32 و 33 می فرماید: ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوی پیشه کنید، بنابراین به گونه ‏ای هوس‏ انگیز سخن نگوئید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگوئید و در خانه‏ های خود بمانید و همچون جاهلیت اوُلی (جاهلیت نخستین) [در میان مردم] ظاهرنشوید...

در ابتدا دستوراتی به زنان پیامبر می فرماید و در ادامه می فرماید:
همچون جاهلیت اوُلی (جاهلیت نخستین) [در میان مردم] ظاهرنشوید توضیح اینکه: ظاهراً [منظور] همان جاهلیتی است که مقارن عصر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآل ه‌و‌سلم) بوده، و به طوری که در تواریخ آمده در آن موقع زنان حجاب درستی نداشتند و دنباله روسری‏های خود را به پشت سر می‏انداختند به طوری که گلو و قسمتی از سینه و گردنبند و گوشواره‏ های آن‌ها نمایان بود، و به این ترتیب قرآن همسران پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآل ه‌و‌سلم) را از این گونه اعمال باز می‏دارد.

بدون شک این یک حکمی است که شامل همه ی زنان مسلمان می شود و تکیه آیات بر زنان پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآل ه‌و‌سلم) به عنوان تأکید بیشتر است، درست مثل اینکه به شخص دانشمندی بگوئیم تو که دانشمندی دروغ مگو مفهومش این نیست که دروغ گفتن برای دیگران مجاز است، بلکه منظور این است که یک مرد عالم باید به صورت مؤکّدتر و جدی‏ تری از این کار پرهیز کند.

به هرحال این تعبیر نشان می‏دهد که جاهلیت دیگری همچون جاهلیت عرب در پیش است که ما امروز در عصر خود آثار این پیشگوئی قرآن در دنیای متمدن مادی را می‏بینیم.

ولی مفسران پیشین نظر به اینکه چنین امری را پیش بینی نمی‏کردند، برای تفسیر این کلمه به زحمت افتاده بودند، لذا «جاهلیت اولی» را به فاصله میان آدم و نوح و یا فاصله میان عصر داود و سلیمان که زنان با پیراهن‌های بدن‏ نما بیرون می‏ آمدند تفسیرکرده‏ اند، تا جاهلیت قبل ازاسلام را جاهلیت ثانیه (جاهلیت دوم) بدانند!

ولی چنانکه گفتیم نیازی به این سخنان نیست بلکه ظاهر این است جاهلیت اولی همان جاهلیت قبل از اسلام است که در جای دیگر قرآن نیز به آن اشاره شده و جاهلیت ثانیه جاهلیتی است که بعداً پیدا خواهد شد. (همچون جاهلیت عصر ما)


اگر عرب در عصر جاهلیت اولی، جنگ و غارتگری داشت، و فی‌المثل چندین بار بازار عکاظ صحنه خونریزی‌های احمقانه گردید که چند تن کشته شدند در جاهلیت عصر ما جنگ‌های جهانی رخ می‏دهد که گاه بیست میلیون نفر در آن قربانی و بیش از آن مجروح و ناقص الخلقه می‏شوند!

اگر در جاهلیت عرب زنان، تبرج به زینت می‏کردند، و روسری‏های خود را کنار می‏زدند به گونه‏ ای که مقداری از سینه و گلو و گردنبند و گوشواره آنها نمایان می‏گشت در عصر ما کلوپ‌هائی تشکیل می‏شود بنام کلوپ برهنگان (نمونه آن در انگلستان معروف است) که با نهایت معذرت افراد در آن برهنه مادرزاد می‏شوند. رسوائی‌های پلاژهای کنار دریا و استخرها و حتی معابر عمومی نگفتنی است.

اگر در جاهلیت عرب، زنان آلوده ذوات الاعلام بودند که پرچم بر در خانه خود می‏زدند تا افراد را به سوی خود دعوت کنند!

در جاهلیت قرن ما افرادی هستند که در روزنامه‏ های مخصوص یا برنامه‌های رایانه‌ای و اینترنتی مطالبی را در این زمینه مطرح می‏کنند که قلم از ذکر آن جدا شرم دارد و جاهلیت عرب بر آن صد شرف دارد.

اسلام برای روابط اجتماعی انسان و روابط اجتماعی زن و مرد برنامه‌ای دقیق و جامع دارد، قانون اساسی اسلام قرآن کریم در آیات زیادی به چگونگی آن پرداخته و هزاران روایت در تفسیر آن آیات موجود است، که فقهاء بر مبنای آن احکام این روابط را در قالب هزاران مساله بیان نمودند.

اجمالاً از مجموع منابع اسلامی مطالب زیر در این موضوع استفاده می‌شود:

* روابط بین زن و مرد می‌بایست به اندازه حداقل ضرورت باشد.

* حریم و ضوابط بین محرم و نامحرم در روابط اجتماعی می‌بایست رعایت شود پاکی و صلاح جامعه در گرو آن است.

* زن در جامعه دارای نقش اجتماعی می‌باشد و مهم‌ترین و اصلی‌ترین و موثرترین مسئولیت اجتماعی او مسئولیت خانواده (همسری ـ مادری) است.

* نیمی از پیکره فعال جامعه زنان می‌باشند، اما حضور اجتماعی آنان باید حضوری انسانی باشد و جامعه ازکمالات آنان استفاده نماید و جمال ظاهری و زینت او منحصر به محیط خانواده و همسرش باشد.

* رفتار و گفتار و پوشش اجتماعی انسان خصوصاً زنان نمی‌بایست شیطانی و محرک شهوت باشد.

«تلخیص و اضافه از کتاب: قرآن و عصر ما»




برچسب‌ها: یادداشت ها،
| سه شنبه 91/7/25 | | 5:24 عصر | | دنیای من |
درباره وب


ترنم عفاف 

 

سلام بر تمامی برادران و خواهران ارزشی ام. از اینکه لطف نمودید و از وبلاگ من دیدن فرمودید بسیاراز شما سپاسگزارم . التماس دعا


مکان تبلیغات شما




کلام شهیدان

پیامک حجاب

سایر امکانات


Review http://sabooyeteshneh.parsiblog.com/ on alexa.com

آمار وبلاگ

بازدید امروز : 73
بازدید دیروز : 55
کل بازدید : 222156
کل یادداشتها ها : 113




سایتهای برتر ایرانی
 تحلیل آمار سایت و وبلاگ